Luuk te Brake (471) pakt de overwinning op de 10km

TommyBeus Memorialloop 2024

Een hardloopevenement organiseren bij het SKB met het doel om geld in te zamelen voor Oriolus, dat was de achterliggende gedachte van de TommyBeus Memorialloop. Met de opbrengst kunnen vervolgens beweegactiviteiten worden georganiseerd voor mensen met kanker, zo was de grote wens van atleet Tom van Beusekom.

Zaterdag vond de wedstrijd plaats bij het streekziekenhuis in Winterswijk met veel regionale atleten en vrienden en bekenden bij start en finish, precies zoals De Beus geregisseerd had. Helaas kon hij er zelf niet meer van genieten. De deelnemers aan de run hadden vrijwel allemaal hun eigen herinnering aan de initiatiefnemer en dat zorgde voor een bijzondere sfeer.

De wedstrijd van start met 2 jeugdlopen. Bij de 500 meterloop over de parkeerplaats van het SKB pakte Cas Bergman de tweede plek en finishte in een tijd net onder de 2 minuten. Bij de dubbele afstand liet Fiep Meinen alles en iedereen haar hielen zien en ging met Speels gemak als eerste over de finishlijn. Clubgenote Roos Oberink werd derde. Broer Luuk pakte de winst bij de jongens en het was Thom Raben, die als tweede over de meet kwam.

Om even na half 3 was het de beurt aan de Senioren om zich van de beste kant te laten zien. Aan de start stonden een aantal zeer snelle atleten, waar Tom nog enige tijd samen mee heeft getraind. Het beloofde bij voorbaat al een mooie wedstrijd te gaan worden en dat bleek ook te gebeuren. Het parcours kende een lengte van 5 kilometer en de deelnemers hadden de keuze uit 1 of 2 ronden. Vrijwel gelijk na het begin dook het peloton van bijna 150 lopers het SKB in om door de catacomben van het ziekenhuis te draven. Eenmaal weer buiten trok het lint richting het Rommelgebergte om via de verschillende zandpaden weer terug te keren bij de finish.

Bij de 5 kilometer scoorde Maarten Heersink van de Zandloper de derde plaats. Bij de Dames ging de winst naar AVA`70-atlete Lisa te Molder, die ondanks een onfortuinlijke valpartij een sterke tijd liep van 19,02 minuten. Bij de dubbele afstand, 10 kilometer ontstond er tijdens de wedstrijd een broederstrijd tussen Luuk en Mark te Brake. Uiteindelijk trok Luuk de zege naar zich toe in een mooie eindtijd van 37,11 minuten en hij was uiteraard erg blij met zijn overwinning. Bij de Dames liet Lynn Rusink haar talenten zien door de tweede plaats voor zich op te eisen in de snelle tijd van 42,55 minuten. Triatlete Bianca Piek van AVA`70 toonde haar veelzijdigheid door als derde te eindigen.

Bij de finish werden alle sportievelingen uitvoerig binnengehaald door de (bijna) gepensioneerde spraakwaterval Henk Borgmeijer, die net als veel atleten in bloedvorm verkeerde en de ene na de andere anekdote liet horen.

De deelnemers ontvingen na de finish lekker koud water, want de zomerse temperaturen vormden een ware aanslag op het gestel. De organisatie, die een beroep doen op veel vrijwilligers was na afloop bijzonder blij over het verloop van het evenement, waarbij meedoen veel belangrijker was dan winnen. Precies zoals Tom het graag gewild had.