Een grote groep deelnemers wachten op het startschot van de 5km en 10km

Vier dagen na de GTM-Loop stonden woensdag 5 juni jl. alweer tientallen vrijwilligers van AVA`70 klaar bij de 7e editie van de Alfa Grachtenloop. Hun enorme inzet voor de club werd beloond met de deelname van bijna 400 atleten uit de hele regio, rijen dik publiek, prachtige weersomstandigheden en lekkere livemuziek.

Om 19.00 uur gingen de jongste talenten van start voor hun rondje om de grote Gracht van 1100 meter. Mees Buesink uit Lichtenvoorde ging er als een haas vandoor en kwam als eerste terug bij de meet. Cas Tolkamp uit de AVA`70-stal toonde de goede vorm en finishte als tweede. Sverre Heersink, één van de vele dravertjes van de Bastionschool, pakte de derde plek. Bij de meisjes ging de winst naar Lisanne Aalbers, die concurrente Maggie Rots voorbleef. Ook Isa van Zijl mocht op het podium klimmen om een beker in ontvangst te nemen.

Hierna was het de beurt aan de oudere jeugd, die tweemaal om de Gracht moesten lopen. Lars Meinen is momenteel werkelijk niet te kloppen en hij ging ook dit keer met de overwinning aan de haal met een zeer snelle tijd van 7,01 minuten. Trainingsmaatjes Twan Schreurs en Giel te Brake werden respectievelijk tweede en derde. Het Duitse talent, Ella Krumbeck was alle meisjes te snel af en pakte de overwinning. Lena ter Haar was de Aaltense troef en zij kwam als tweede over de finish, terwijl Nuéva Hagemann brons pakte.

Maar liefst 215 atleten stonden om 19.45 uur te trappelen van ongeduld voor hun doordeweekse krachtmeting over 5 of 10 kilometer. Het parcours voerde de deelnemers eerst om de Slingeplas, gevolgd door een fraai pad tussen de beek en de gracht en als toetje een rondje slingeren door het mooie stadje.

Bij de 5 kilometer ging Erwin Nieuwboer hard van start en duldde geen concurrentie. In een soepele stijl liep hij naar de overwinning in de prachtige tijd van 16,30 minuten. Tussen het foto`s maken door liet Tim Mengerink zien ook over het nodige hardlooptalent te beschikken, want hij klokte de tweede tijd. Winterswijker Thomas Konings werd knap derde bij dit hardloopgeweld. De jonge Lobke Hendriksen grossiert momenteel in de overwinningen en ook de Grachtenloop was er weer één die ze kon bijschrijven. Annemarie Arentsen klokte met 19,35 minuten de tweede tijd, terwijl ook Lynn Russink nog onder de 20 minuten liep en zodoende de derde plek voor zich opeiste.

De lopers aan de 10 kilometerwedstrijd moeten het parcours 2 keer afleggen en met name de slotronde is het vaak een solo-aangelegenheid. AVA`70-troef Mark te Brake liep een hele solide wedstrijd en met een fraaie tijd van 34,25 minuten was hij toch weer 3 tellen sneller dan vorig jaar. Jeroen houwers pakte de tweede plaats, terwijl Koen Hoornenborg zijn optreden voor het thuisfront kleur gaf met een uitstekende derde plek in de eindrangschikking.

Bij de Dames stond er geen maat op de prestatie van Jana Groß-Hardt, die met een schitterende eindtijd  van 37,02 minuten de winst op zeer overtuigende wijze opeiste. Ineke Graven laat al weken zien over de juiste vorm te beschikken en zij kwam als tweede over de finish en was daar terecht blij mee. Ook Carolin Bockwinkel liep een meer dan verdienstelijke race en beloonde dit met een mooie 3e plaats in de eindrangschikking.

De organisatie was na afloop van de 7e Alfa Grachtenloop erg blij met het verloop van de 1e Zomeravondloop, die voortreffelijk is verlopen. De sfeer was uitstekend en dit was naast de sportieve prestaties zeker ook een verdienste van de speaker, Harry Striekwold, en het orkest dat zorgde voor de vrolijke muzikale klanken bij de finish. De honderden deelnemers hebben erg  genoten van deze doordeweekse hardloopwedstrijd in Bredevoort, die een sportieve trekpleister blijkt te zijn voor heel veel atleten in de regio!