Ruben Boekelder en Stan Prinsen lopen in de prijzen
De Engelse Mijlenloop in Winterswijk is een wedstrijd die al jaren op het programma staat. Dit jaar organiseerde atletiekvereniging AV-archeus de loop al voor de 24ste keer. Hoewel de wedstrijd vorig jaar nog in de ijzige kou werd gehouden, waren de weersomstandigheden dit jaar geweldig. Naast de vele podiumplaatsen die werden behaald door de atleten van Ava’70, was vooral de grote opkomst van de geel-blauwen zeer opvallend. Vooral de A-groep die onder leiding staat van Henk Mengers en Johan Assink was met een groot aantal atleten goed vertegenwoordigd. Meer dan twintig atleten (voornamelijk dames) liepen in Winterswijk mee op de vijf Engelse mijl. Veel van deze atletes en atleten zijn in training voor een halve marathon die later dit jaar op het programma staat.
Katja Demkes heeft tijdens de 24ste editie van de Engelse Mijlenloop in Winterswijk gewonnen op de vijf Engelse mijl (EM). Ze won deze acht kilometer lange wedstrijd in een nieuw persoonlijk record. Rianne Fokkers net als Demkes lid van Ava’70 liep verrassend naar een bronzen medaille op deze afstand. Haar tijd was 40:20 minuten. Bij de heren was Good old Jan Wevers het beste Ava-lid op de vijf EM. Hij liep een prachtige tijd van 29:48 minuten. Hiermee bleef hij Gerrit Dijkslag (29:56 min) net voor. De heren kwamen als vijfde en zevende over de streep.
Bram Tolkamp nam voor het tweede jaar achtereen plaats op het podium van de drie EM. Vorig jaar werd de 15-jarige atleet derde in een tijd van 17:55 minuten. Een jaar later kwam hij als tweede over de finish na 17:06 minuten. Dani Kugathasan kwam achter Tolkamp als derde over de finish. Hij deed 18:01 minuten over zijn 4,8 kilometer. Vorige jaar stond de drie EM voor het eerst op het programma. Die wedstrijd werd toen gewonnen door Kevin Kugathasan, de oudere broer van Dani. Dit jaar waren de bloemen voor David Spiro, het grote talent van de organiserende vereniging AV-archeus. Ingrid van Zolingen viel in Winterswijk ook in de prijzen. De oud winnares van de vijf EM werd dit jaar derde op de drie EM. Na een periode van blessureleed was Van Zolingen dik tevreden met haar tijd van 21:19 minuten.
De langste afstand in Winterswijk is de tien Engelse mijl (16,1 km). En natuurlijk stonden op deze afstand ook atleten van Ava’70 aan de start. Wim Rensink is in voorbereiding op een wedstrijd van 25 kilometer die volgende week in Nijverdal op het programma staat. Rensink liep onder mooie weersomstandigheden naar een tijd van 1:11:04 minuten. Dave Posthumus moest de afgelopen tijd een aantal trainingen laten schieten. Toch liet hij zich niet afschrikken door de zestien lange kilometers die op het programma stonden. Hij liep een goede wedstrijd en passeerde de eindstreep na 1:18:48 minuten.
Esther Boekelder liet op de halve Engelse mijl een heel contingent aan Winterswijkse atletes achter zich. Op de achthonderd meter ging Boekelder (03:01 min) met de overwinning aan de haal. De piepjonge Flore Posthumus (geboren in 2007) liep haar allereerste wedstrijd. Ze werd knap twaalfde. Bij de jongens was het Wesley van Rijs die het podium mocht betreden. Zijn 03:21 minuten was voldoende voor een bronzen medaille. Zoals verwacht werd op de één Engelse mijl weer een spannend duel uitgevochten door Ruben Boekelder en Stan Prinsen. Iedere wedstrijd is het weer stuivertje wisselen en in Winterswijk was het Boekelder (05:52 min) die zijn clubgenoot Prinsen (05:59 min) de baas was. Hiermee werden de talentvolle atleten eerste en tweede. Linde Klein Nibbelink (06:47 min) werd in Winterswijk zesde. De nummer drie liep maar acht seconden sneller dan de jonge atlete uit Bredevoort.

Link naar uitslagen en Foto's