Door Benno Stevering

AALTEN – De zomeravondloop die dinsdagavond in Aalten werd gehouden leverde een fraaie zege op voor Tom Baak, lid van Archeus uit Winterswijk. Zijn winnende tijd op de tien kilometer in Aalten was 36.17 minuten. Tom over zijn overwinning in de zomeravondloop:  ‘’Hiermee wist ik mijn zegereeks van deze zomer in oplopende kilometers voort te zetten. Dit seizoen won ik namelijk al de vijf kilometer tijdens de Intratuinloop, later de zes op de Walfortloop en nu de tien kilometer lange zomeravondloop. Vorige week tijdens de heuvelachtige zomeravondloop in Winterswijk ging het mij niet zo goed af. Dit parcours in Aalten ligt me veel beter. Als koploper liep ik tot halverwege op met de koplopers van de zes kilometer. Tot de zevende kilometer ging het goed, waarna de wind spelbreker was. Ik moest het resterende werk alleen doen tot de finish. De achterstand van Freddy Dekker uit Lichtenvoorde liep op tot een minuut. Ondanks de tegenwind in de slotfase zag ik kans om nog 23 seconden van mijn pr af te lopen. De nu nog voor mij magische grens van 36 minuten komt in zicht.’’ Tom Baak richt zich nu op de halve marathon van Amsterdam en de Kanonsloop in Groenlo. Freddy Dekker uit Lichtenvoorde liep na zijn vakantie zijn eerste wedstrijd en liep zich naar een uitstekende tweede plek in 37.26 minuten. Survivalrunner Remi Rondeel uit Zelhem werd derde in 37.45 minuten. Rene Bosch uit Vorden en veteraan Paul Tebroke werden vierde en vijfde. Chantal Klein Gunnewiek was terug van haar vakantie in Canada. De winst bij de vrouwen op de tien kilometer deed haar goed. ‘’Ik wilde heel rustig lopen hier in Aalten. Toch kwam ik al snel als eerste dame op kop te lopen. Na zeven kilometer kwam ik in mijn eigen tempo en wist nog wat te versnellen. Dit jaar wil ik nog proberen een vijf kilometer onder de twintig minuten te lopen. Ik weet niet of me dat zal lukken!’’ De zes kilometer werd een prooi voor de 19-jarige Arjan Weijenborg uit Lichtenvoorde, lid van de organiserende vereniging AVA’70. ‘’Met nog twee kilometer voor de eindstreep wist ik uit te lopen, toch kwam Marco Rutgers in de slotfase nog aardig dichtbij. Ik merkte aan de voorfietser die regelmatig achterom keek dat ik een tandje erop moest doen.’’ De winst op deze zes kilometer is goed voor het zelfvertrouwen van Weijenborg die zijn tweede jaar ingaat als student civiele techniek aan de universiteit in Enschede. Op zijn planning staat nog de Kramprun in Varsseveld en de Singelloop in Enschede. De 41-jarige veteraan Rutgers was blij met zijn tweede plek. Vorige week speelde kramp hem op in de halve van Dalfsen. ‘’Deze zes kilometer is goed voor mijn tempohardheid. Ik merkte dat het gat niet groter werd en zag dat Arjan wat inzakte. Het ging supergoed. Op 5 september wil ik in Beneden Leeuwen de halve marathon onder de 1.20 uur lopen.’’ Bij de vrouwen was het Zerline de Boer uit het Duitse Vreden in voorbereiding voor de marathon van Munster die de zes kilometer in Aalten won in 24.50 minuten. Zij vertrok in een straf tempo en wist dit tot de finish redelijk vast te houden. Na afloop was ze met deze training voor de marathon dan ook uiterst tevreden. Vanuit een vierde plek wist Els Moorman uit Doetinchem zich naar een tweede klassering met een tijd van 26.28 minuten wist te lopen. ‘’Ik heb nu genoeg inhoud. Nu is het zaak de duur vast te houden en nog wat snelheid op te doen voor de marathon van Amsterdam straks in oktober.’’ De zomeravondloop trok een record aantal van 170 deelnemers. Voor veel lopers was het de eerste wedstrijd weer na de vakantie.