Foto:Ron Rensink

Prachtige start Boekelder Cross competitie AVA’70

Zaterdag vond de eerste etappe plaats van de Boekeldercrosscompetitie 2023 en er verschenen maar liefst 350 atleten van jong tot oud aan de start. De frisse wind en de miezerige regen zorgde voor echt crossweer en leverde dan ook een prachtige strijd op.

Om exact 13.00 uur ging de Boekeldercross van start met de 1000 meter voor de jongste hardlopers. Opvallend hierbij was de zeer grote Duitse deelname, die direct aantoonde dat er veel talent bij de Oosterburen loopt. Het parcours was behoorlijk pittig door de vele regen van de afgelopen tijd en daarnaast moesten de fanatieke pupillen ook nog enkele hindernissen nemen in de vorm van strobalen. Bij de jongens gaf Dirk te Brake gelijk na het startsignaal vol gas en snelde naar een prachtige overwinning in een tijd van 3,41 minuten. Achter hem liep teamgenoot Milan te Brake naar een hele knappe tweede plaats in een tijd van 4,01 minuten. Bij de meisjes pakte Lena ter Haar de zoveelste winst van het seizoen en klokte 4,21 minuten. Roos Oberink liep ook erg goed en werd tweede.

Een kwartier later gingen maar liefst 81 jeugdigen van start voor hun race over 2 kilometer, waarbij de hindernissen twee keer genomen moesten worden. Er werd kiezelhard gelopen en met name bij de jongens werd aangetoond dat AVA`70 over het nodige talent beschikt. Met een voortreffelijke tijd van 6,44 minuten zegevierde Lars Meinen en hij liep de hele race solo. Age Eindhoven spurtte naar een tweede plek. Bij de meisjes was er sprake van een grootse Duitse hegemonie en nestelde Fiep Meinen zich met een keurige 8e plaats in de subtop.

De wedstrijd over 5 kilometer bleek net zoals bij alle vorige edities bijzonder in trek te zijn, want er stonden 122 deelnemers aan de start, die een selectief en zwaar parcours moesten afleggen. De regen had gezorgd voor enkele gladde stroken onderweg en menigeen kwam behoorlijk aan het glibberen en glijden. Ondanks deze echte crosselementen lag het tempo aan kop hoog, getuige het feit dat 10 lopers ruim onder de 20-minutengrens doken. De race leverde een ijzersterke top 3 op met hele snelle tijden. Vincent te Brake klokte 16,24 minuten en was zeer tevreden met het de overwinning en de eindtijd. Dit gold ook voor Stan Prinsen die ondanks de pittige omstandigheden een mooie tweede plek opeiste. Bij de Dames finishte de Duitse atlete Jana Groß-Hardt in een ijzersterke finishtijd van 19,04 met grote voorsprong als eerste. Lisa te Molder snelde naar een tweede positie, terwijl het jonge talent Lobke Hendriksen derde werd.

De tien kilometerlopers moesten het selectieve parcours twee keer afleggen en dat bleek een behoorlijke opgave, gezien de vermoeide gezichten bij de finish. Oud-Aaltenaar Jan Hendrik Oldenhave leverde een geweldige prestatie en liep solo naar een eindtijd van 36,35. Hans Waalder pakte de tweede plek voor Bredevoorter Koen Hoornenborg. Winst op deze afstand was er bij de Dames voor Lynn Rusink, die haar AVA-jaanse concurrentie Gerdy Hoornenborg te snel af was.

Gezien de bijzonder snelle tijden die er werden gelopen tijdens de eerste etappe van de Boekeldercrosscompetitie zullen er in de komende weken nog veel schitterende duels worden uitgevochten. De organisatie toonde zich na afloop zeer tevreden over het verloop van de wedstrijd, waarbij er een peloton van maar liefst 50 (!) enthousiaste vrijwilligers in actie kwam om alles in goede banen te leiden. De bijzonder gezellige sfeer in de hardlooparena bij `t Romienendal draagt zeker in hoge mate bij aan de populariteit van de Boekeldercross, die atleten uit de hele regio trekt.

Komende zaterdag wordt de reeks vervolgd met de tweede wedstrijd en zal er vanaf 13.00 uur weer volop gestreden worden voor goede eindtijden.

UITSLAGEN : https://my.raceresult.com/264001/results