Donderdag 20 juni vond de 11e editie van de Intratuinloop plaats. De wedstrijd vormt traditiegetrouw de opening van de serie Zomeravondlopen, die AVA`70 jaarlijks organiseert. Grote vraag vooraf was bij velen, hoe het weer zou zijn na 2 tropische dagen met temperaturen boven de 30 graden. Ruim 180 atleten en atletes hadden vooraf in ieder geval aangegeven van de partij te zijn, door gebruik te maken van de voorinschrijving. Daar kwamen op de wedstrijd dag nog eens 200 aanmeldingen bij, zodat er uiteindelijk maar liefst 380 deelnemers aan de start stonden bij de diverse onderdelen.

De groep “sportief wandelaars”openden het sportieve, doordeweekse evenement, met een mooie wandeltocht door de omgeving van Bredevoort.

Om 19.00 uur ging het hardlopen van start en was het eerst de beurt aan de jongste talenten, die een parcours liepen van 2 ronden met een totale lengte van 1 kilometer. Bij de meisjes leverde het eerste onderdeel al direct een AVA`70-gekleurd podium op, want Noa Luimes bleek de sterkste, voor Marit Klein Bussink, terwijl Annelot de derde plek voor zich opeiste. Kampioene van Bredevoort werd Britt Piek en zij mocht een mooie beker in ontvangst nemen. Bij de jongens tot en met 9 jaar, liet Tijn Bauman uit Driel er geen gras over groeien en had van begin tot eind de koppositie in handen. Ook Gijs Schaapveld uit Bredevoort liet zich van zijn beste kant zien en pakte de stadstrofee.

De 2 kilometerlopers en loopsters moesten flink aan de bak, want deze groep moest maar liefst 4 ronden afwerken. Marijke Esselink uit Winterswijk was de beste bij de meisjes al bleef AVA`70-talent Linde Klein Nibbelink lange tijd in de buurt. De thuisfavoriete eindigde als derde en werd tevens gehuldigd als Bredevoorts kampioene. Ruben Boekelder wilde voor zijn eigen thuispubliek vlammen en dat ging hem geweldig af. Vanaf het begin maakte hij de wedstrijd harden liep in een strak tempo naar de meet en had gelijk twee titels verovert, namelijk 1e Bredevoorter en kampioen overall in zijn klasse.

Een enorm pak lopers en loopsters stonden aan de start van het sluitstuk van de avond, de wedstrijd over 5 en 10 kilometer, die gelijktijdig op pad gingen. Na het startschot, dat werd gelost door Willy Heinen, eigenaar van Intratuin Bredevoort  liep het peloton richting het Walfortbos en kwam na een lus weer terug in de richting van het groene warenhuis. De strijd om de winst bij de 5 kilometer werd gewonnen door niemand minder dan Jos Sasse. De sympathieke veteraan uit Harreveld heeft als bouwjaar 1957, maar blijkt uit het goede hout gesneden te zijn. In een prachtige tijd van 17, 54 minuten snelde hij naar de meet. AVA`70-atleet Roel Schreurs kon nog enigszins in het spoor blijven en pakte met 18,15 minuten de tweede plek. Bij de dames ging de overwinning naar de sterk lopende Judith Westerveld uit Aalten en was het brons voor Katja Demkes van AVA`70.

Hoewel er een hele meute lopers en loopsters tegelijk met hem van start gingen, moest Gerben Schreurs het werk op de 10 kilometer helemaal alleen doen. De Winterswijker ging er in een rap tempo vandoor en leip solo naar een ijzersterke tijd van 34, 39 minuten. Amsterdammer Roland Saalmink liep zijn eigen race en hoewel het hem zeker niet gemakkelijk afging, pakte hij toch de tweede plaats. AVA`70-atleet Björn Demkes finishte als derde. Bij de Dameswedstrijd viel Tracey Jewell van AVA`70 net naast de prijzen, maar ze mag met haar vierde plek zeker tevreden zijn.

Het prachtige weer trok niet alleen een groot aantal deelnemers naar de 11e Intratuinloop, maar ook de publieke belangstelling was enorm. Al met al zorgde dit voor een prachtige sfeer bij deze doordeweekse wedstrijd van AVA`70.

Uitslagen en Foto's