“Hardlopers begeven zich op glad ijs.”

Vreemd was het in ieder geval zeker!
Toen Andre Balke en Gerben zaterdag vertrokken in de richting van Overijssel, wees de thermometer bijna 14 graden Celsius aan. Een ongewone temperatuur als je bedenkt dat de beide AVA-leden deelnamen aan een bijzonder avontuur, namelijk de 4e Wintertriathlon van Enschede. En terwijl de vogels het hoogste lied zongen en Nederland massaal de tuin indook, maakten onze clubgenoten zich klaar voor de start. Het duo besloot samen het eerste onderdeel af te werken, namelijk de 10 kilometer hardlopen. Behouden liep het tweetal de beide ronden van 5 kilometer en finishten in een tijd van 48.33 minuten. Nadat de loopschoenen waren ingewisseld voor de fietsschoenen moest er voor het tweede gedeelte van de wedstrijd 50 kilometer gefietst worden. De aangename temperatuur was in het voordeel, maar het was toch wel wat winderig, dus moest er behoorlijk gewerkt worden door beide Aaltenaren. Grootste tegenstander voor het duo werd tijdens het fietsonderdeel de steeds dreigende kramp in de benen. Voluit d€oortrappen was er dus niet bij, al finishte Balke uiteindelijk toch wel in een knappe fietstijd van 1 uur en 27 minuten. Een gemiddelde van bijna 35 kilometer per uur. Deunk moest harder en ook langer zwoegen, al was zijn eindtijd van 1 uur 40 minuten meer dan behoorlijk. Het laatste onderdeel betrof dan eindelijk een winters element, namelijk het schaatsen. Er moest 20 kilometer worden afgelegd en dat staat gelijk aan 50 ronden. Uiteraard was de kramp nog volop aanwezig, dus aanzetten was niet of nauwelijks mogelijk en moest er rustig worden gegleden. Dat Balke vanwege een enorme aanval van kramp toch nog de boarding invloog was geen grote verassing voor hemzelf, maar mogelijk wel voor de toeschouwers. Andre Balke hield echter knap vol en eindigde in het totaal klassement als 34e met een eindtijd van 3 uur, 6 minuten en 55 seconden. Hij was daarmee ruim 2 minuten sneller als vorig jaar. Gerben Deunk hield zich ondanks de dreigende kramp knap staande en beëindigde zijn avontuur als 80e overall, en zwoegde in totaal 3 uur, 37 minuten en 59 tellen.
Balke en Deunk waren na afloop tevreden met hun prestatie, maar lichtelijk teleurgesteld in hun eigen lijf. Als de kramp er immers niet was geweest, zou de eindtijd vele minuten sneller kunnen zijn geweest. Grote kans dat het AVA`70 tweetal volgend jaar op herhaling gaat….

Nog enkele foto's

Winter-triatlon