Ze bestaan nog echt, wedstrijdjes zonder voorinschrijving, waarin je zelf mag bepalen hoeveel kilometer je loopt en je je sporttas onder een boom neer moet zetten.
De Winterbosloop in Wageningen is zo’n trainingswedstrijdje. Nadat hij de organisatie had geholpen met de tent voor de koek en zoopie, kon AVA’70 atleet Gerrit Dijkslag zich inschrijven. Ook hier hoefde de afstand niet verteld te worden, dat mocht onderweg bepaald worden. Er was een parcours van 2,5km uitgezet door de prachtige bossen tussen Wageningen en Renkum, waarbij de Wageningse Berg telkens goed voelbaar was, zeker op het lange rechte stuk naar de finish. Dijkslag wilde vooraf vier ronden lopen, wat een afstand van 10km zou inhouden. De eerste twee ronden werden in hetzelfde tempo afgelegd, want  er kon in een groepje gelopen worden. Helaas viel dat groepje uiteen omdat niet iedereen voor de volle vier ronden ging en een enkeling zelfs wist te versnellen. Doordat Dijkslag zelf iets minder ging lopen, liepen de ronde tijden op en leek het ook steeds harder te gaan waaien. De eindtijd viel met 40:09min dan ook iets tegen, maar door de fraaie natuur en het heuvelachtige parcours was het toch een geslaagde middag en door de entourage had het ook iets nostalgisch. Met 66 deelnemers, waarvan de helft voor de langste afstand koos was het nog een goed bezette trainingswedstrijd ook, Dijkslag werd vierde op de 10km.