Foto: Diederik Lensink

De regen van de afgelopen week, had het parcours van de Boekeldercross flink drassig gemaakt. Dit leverde natte sokken op en de verschillende glijpartijen. De atleten lieten zich echter door deze omstandigheden niet uit het veld slaan. Sterker nog, er werd geweldig hard gelopen.

Een recordaantal van 456(!) deelnemers had zich ingeschreven voor de 3e wedstrijddag en zorgden voor een bomvolle en buitengewoon gezellige sportarena bij het Romienendal in Dale.
Om 13.00 uur beten de jongste kinderen het spits a voor hun run over 1000 meter. Het bouwland was flink pittig om te lopen, maar de talentjes weerden zich dapper. Het talrijke publiek dat zich had opgesteld langs de hindernissen op het parcours, zagen dat Fenna Rademaker in hele goede vorm was en een mooie derde plaats pakte. Clubgenoot Tim Houwers moest een enorme sprint uit het kleine lijf persen en werd beloond met de tweede plaats bij de jongens.

Daarna was het de beurt aan de jeugd tot en met 15 jaar voor de wedstrijd over 2 kilometer. Bij de jongens had Bjorn Rossel van tevoren al aangekondigd in de aanval te gaan en hij maakte zijn belofte waar. Hij dook zelfs onder de 7 minuten en met een tijd van 6,57 minuten pakte het fanatieke talent de zege. Bij de meisjes was het ook spannend tot aan de meet. Daan Berkelder werd gedeeld tweede, terwijl AVA`70-clubgenote Floor Huls op slechts 1 seconde derde werd.
Een geweldig sterk deelnemersveld stond klaar voor hun wedstrijd over 5, 10 en 15 kilometer. Na het startschot ging het lange, veelkleurige pak atleten in de richting van landgoed Klein Zwitserland. De toplopers kozen snel de ideale lijn op het gladde pad en verdwenen uit het zicht. Ereprijzen waren er niet voor AVA`70-atleten, maar Roel Schreurs hield zich in het geweld knap staande met een 16e tijd. Een prima prestatie, want maar liefst 34 lopers doken op deze afstand onder de grens van 20 minuten en dat is nog nooit eerder voorgekomen. Bij de Dames presteerde veterane Maria Griffioen erg sterk. Met een eindtijd van 23,12 minuten was ze de snelste atlete van AVA`70 en liet ze bovendien al haar leeftijdgenoten achter zich.

Een geweldige eindtijd van 33,33 minuten op de 10km  klokte Awal Aman van het Argo Topteam. In een prachtige cadans snelde de jonge atleet over het pittige parcours en trok de zege naar zich toe. Snelste AVAjaan was Gerrit Dijkslag, die net een hoogtestage in Peru achter de rug had en content was met dit resultaat. Bij de Dames was Bianca Piek de snelste Aaltense. De veelzijdige atlete is nog maar kort lid van AVA`70, maar boekt snel progressie.
Mark Geesink liet zich goed zien bij de wedstrijd over 15 kilometer. Regelmatige rondetijden leverden hem een mooie derde plek op in een eindtijd van net iets boven het uur.

De organisatie toonde zich na afloop bijzonder verheugd over het verloop van de 3e etappe van de Boekeldercrosscompetitie. Met name het grote aantal deelnemers uit de hele regio, de uiterst snelle tijden en de gezellige sfeer bij start- en finishlocatie stemden tot grote tevredenheid.

Volgende week is de allesbeslissende finale van de crosscompetitie en de strijd is nog lang niet beslist. Er zal volgende week hard gestreden moeten worden voor de plekken op het podium. Maar daarnaast is het voor alle atleten de laatste gelegenheid om een persoonlijk record te scoren.

Het beloofd dan ook bij voorbaat al een prachtig sportevenement te worden. De start van de eerste wedstrijd is volgende week om 13.00 uur. Zorg dat je op tijd bent!!!

Uitslagen en Foto's