Foto By Dick Lubbers
Je raakt er niet over uitgepraat!

“Hier bun ik, uut Meddo!”, roept een enthousiaste deelnemer terwijl hij naar zijn shirtje wijst. Het is Martien te Molder, bestuurslid van AV Archeus uit Winterswijk. “Zet maar in je verslag dat ik aanwezig was.” Bij dezen Martien. Ere wie ere toekomt, Martien loopt een respectabele 25.03 minuten op de 5 kilometer.

264 gefinishte deelnemers, een winnende tijd van 15.08 minuten op de 5 kilometer, 750 RunBun’s vliegen er over de toonbank, een grandioos spectaculaire Sprintcross en een geweldige sfeer die thuishoort bij een wedstrijd van Ava’70. De eerste Track & Field Cross is verleden tijd. Nu is het tijd om na te genieten.

Op 23 december worden in het Duitse Oberwesel de plannen gesmeed voor deze wedstrijd. Het moet een wedstrijd met een eigen karakter worden. De één heeft nog idiotere ideeën dan de ander. Alleen de brainstormsessie is al een gekkenhuis. Eén ding is zeker: we hebben er zin in! Snel het bestuur op de hoogte stellen en hopen op groen licht. Eigenlijk hebben we geen seconden getwijfeld aan de steun van ‘ons’ bestuur. De plannen zijn er, maar er moet nog wel het één en ander gebeuren, 14 maart staat zo voor de deur. Al heel snel zijn de vrienden van Fiat Winkelhorst en Spar Jos Luiten bereid om hun steentje bij te dragen. Onze eigen Björn Weier maakt het trio ‘hoofdsponsors’ compleet. De prijzen die zij beschikbaar stellen zijn niet alleen van top kwaliteit, maar ook nog eens ontzettend origineel.

Met ‘Spraakwatervalletje’ Vreman achter de microfoon, heeft de cross goud in handen. Tim te Brake heeft de spreekstalmeester ooit aan het werk gezien in Lichtenvoorde en was daar erg van onder de indruk. De voordracht door Tim werd door heel de organisatie met veel gejuich ontvangen. Parcoursdirecteur Johan Assink, het ‘Dreamteam’ van Marco van Rijs  de ‘Superladies’ van Ingrid van Zolingen en de verkeersinspecteurs van Dirk te Maat zeggen hun medewerking toe. Eigenlijk kan het niet meer misgaan.

De Track & Field Cross is één groot feest. ‘Verfrissende’ muziek gonst er over het terrein. De apparatuur van Bert Stoltenborg is een verademing. Onder de boog van OWM staan de atleten te stuiteren van de adrenaline wanneer het ‘letterlijke’ aftellen is begonnen. Naast het hardlopen is er ook de mogelijkheid om je kracht te meten bij de manen van Crossfit Oost. Helaas waagt niemand zich aan het circuitje, terwijl er toch een maand lang gratis crossfitten op het spel staat. “Ze durfden denk ik nog niet”, zegt hardlopen, triatleet en crossfitter Gijs Oosterholt. Sportmerk Brooks is er met een wagen vol prachtige schoenen en voormalig topper Jeroen Reintjes is in Aalten met een eigen stand. Dick Lubbers mag zich de Aaltense Kiekjesdief noemen. Hij heeft honderden prachtige foto’s geschoten. Allemaal te bekijken op deze site.

De wedstrijd

Gert-Jan Wassink is in voorbereiding op de Rotterdam Marathon. Deze goedlachse Varssevelder test in Aalten de benen en gunt de Track & Field Cross een fenomenaal parcoursrecord. Hij dendert op de LEX Laufexperte Björn Weier 5 km Run naar 15.08 minuten. Nederlands juniorenkampioen op de 3000m indoor, Bob te Lindert, wordt op gepaste afstand tweede. Eva Bruil en Wendy Mullink vechten op dezelfde afstand voor de overwinning bij de dames. Het supertalent van Ava’70 – Eva -  trekt aan het langste eind.

Op de Fiat Winkelhort Sprintcross gaat het duel tussen Argonaut Rens Houwer en zijn achterneef Tim te Brake. Rens is de sterkste en gaat er met de hoofdprijs vandoor. Bij de dames is Nathalie Demkes de onbetwiste nummer één!  Rens en Nathalie rijden binnenkort een weekendje rond in een Fiat 500. De overige uitslagen, bijvoorbeeld van de Spar Kids Runs, zijn ook op deze site te vinden.

Inmiddels wordt er al vol op gekwekt over de tweede Track & Field Cross. Deze wordt gehouden op 12 maart 2016. En neem maar van mij aan dat er wederom flink wordt uitgepakt