PRACHTIG, ZOMERSE VAKANTIE-ACTIVITEIT AVA`70

Tijn was er uit Kerkdriel, Mees uit Amstelveen, de zusjes Huymans uit Lemelerveld, ja zelfs Renzo uit het Belgische Kortrijk. En wat te denken van Liva, Asta en Mads uit het Zweedse Malmö. De stroom deelnemers aan de 36e editie van de Walfortloop, afkomstig uit alle windrichtingen, hield maar aan en uiteindelijk stonden er meer dan 250 atleten en atletes aan de start.

Om 19.00 uur viel het startschot voor de kinderen tot en met 9 jaar voor hun wedstrijd van 1000 meter. Ruim 3 ronden renden de jongste talenten over de atletiekbaan van AVA`70 en waar het ene kind op rode laarsjes liep, hield de ander een knuffel stevig vast. De tientalen opa`s, oma`s, vaders en moeders langs de kant zagen dat ze allemaal geweldig hun best deden en beloonden de jeugdige lopers met applaus en aanmoedigingen.

Bij de meisjes was het podium geheel geelgekleurd. Marit Kleinbussink was de snelste van de AVA`70-pupillen, gevolgd door Norah Rusink, terwijl Lotte Klein Nibbelink de derde plek voor zich opeiste. Bij de jongens was de hoogste trede op het podium voor AVA`70-talent Timo Westerveld, die clubmaatje Jurre Huls een seconde voorbleef, die op zijn beurt de nummer 3, Mick Peppelinkhausen aftroefde met exact 1 tel.

Om kwart over 7 was het de beurt aan de jeugd tot 15 jaar, die een parcours van 2 kilometer voor de kiezen kregen. Het deelnemersveld ging van de baan af en na de passage door de fietstunnel ging het in de richting van het draaipunt in de Walfortlaan. Luuk Nusselder uit Doetinchem trok direct de koppositie naar zich toe en zegevierde op overtuigende wijze. Mees Prinsen kwam net naast het podium terecht en werd vierde. Bij de meisjes toonde AVA`70-lid haar grootse vorm en liep tussen de snelste jongens naar een hele knappe tijd van 7,26 minuten, waarmee ze eerste werd. Floor Huls beschikt ook over veel talent en pakte in het sterke deelnemersveld de 2e plaats. De derde plaats op het podium was voor Maud Centen van Argo.

Indrukwekkend… dat was de minuut stilte voor de start van de 6 kilometerloop, ter nagedachtenis van de slachtoffers van de vliegtuigramp in de Oekraïne.  Na het startschot ging het hele peloton van een kleine 200 atleten en atletes via een aanloop op de baan in de richting van de Walfortlaan. Het parcours voerde de deelnemers door een prachtige, bosrijke omgeving, waar het door de felle zon en de windstilte, bloedheet bleek te zijn. Koen Vossers sleurde aan de kop van het veld en na een kleine 3 kilometer had hij een gaatje geslagen naar zijn achtervolgers. Vossers liep langzaam maar zeker weg bij zijn concurrenten en finishte solo in een prachtig winnende tijd van 19 minuten en 32 seconden. Lars Duistermaat pakte de tweede plek, terwijl Remi Rondeel de derde plaats voor zich opeiste. AVA`70-atleet Bjorn Demkes hield zich knap staande, kon het tempo lang volgen en werd knap vierde.

Bij de Dames ging de strijd op de 6 kilometer tussen Cindy Brusse en Katja Demkes. Het duo liep lange tijd bij elkaar in de buurt, waarbij Demkes op 2 kilometer van de finish nog op kop liep. Brusse beschikte echter over de langste adem en zegevierde in een tijd van 24,58 minuten, op 7 seconden gevolgd door Katja Demkes. Naomi van Hierden van Argo werd uiteindelijk derde.

Behalve voor de toppers had het talrijke publiek ook applaus en waardering voor alle overige atleten en atletes, die onder tropische omstandigheden een prestatie van formaat neerzetten. De medaille en vooral water, heel veel water was dan ook een terechte beloning!