Dirk-Jan Demkes snel tijdens Besselinkschansloop

Oud Bredevoorter Dirk-Jan Demkes heeft op indrukwekkende wijze de Besselinkschansloop in Lichtenvoorde gewonnen.
Na een zeer snelle eerste kilometer bleven er vooraan vijf atleten over. Naast de voor de Liemers uitkomende en thans in Duiven wonende Demkes, was dat zijn clubgenoot Edwin Wissema, Lars Duistermaat van Archeus, survival atleet Gerrit te Grootenhuis, lid van Ropes&Running en van de organiserende vereniging AVA'70 kon Eric Demkes nog aanpikken. Zijn clubgenoten Arjan Weijenborg en Gerrit Dijkslag misten net de aansluiting.

Eén voor één moesten de medekoplopers Demkes laten gaan, in de laatste ronde was het Duistermaat die het langst kon bijblijven, maar ook de winnaar van de Intratuinloop en de Walfortloop moest eraf. Dirk-Jan Demkes trok goed door en won uiteindelijk nog vrij gemakkelijk in een snelle 19:22min. De onder Titus Fierkes trainende Demkes heeft er pas een trainingsstage in Frankrijk opzitten, waarin in twee weken tijd 260km werden gelopen. Dat het met zijn vorm dit jaar wel goed zit bewees onlangs zijn tijd op de 1500m, 4.04min, slechts één seconde boven zijn pr, welke Demkes dit jaar nog hoopt aan te scherpen. Lars Duistermaat moest genoegen nemen met een tweede plaats, maar was uiterst tevreden met zijn tijd. Aaltenaar Gerrit te Grotenhuis bleek in de strijd om de derde plaats de sterkste te zijn. Eric Demkes was blij dat hij na de snelle eerste ronde het tempo redelijk kon vasthouden om zo als vijfde te eindigen.

Bij de dames won het 17-jarige jeugdige talent Lisa te Molder van het Running Team Achterhoek, toch zat Chantal Klein Gunnewiek niet ver achter haar. te Molder heeft ook al een trainingskamp in het buitenland achter de rug. In het Portugese Villa Moura werd 14 dagen lang twee keer per dag getraind. Chantal Klein Gunnewiek is zowel lid van Loopgroep'90 uit Lichtenvoorde als van AVA'70. Bij deze laatste vereniging doet ze vooral op dinsdag tempo- en snelheidstraining. Dat dit zijn vruchten begint af te werpen bewees deze wedstrijd, waarin Klein Gunnewiek liet zien, na een aantal jaren bijna uit de wedstrijdsport verdwenen te zijn, nog lang niet afgeschreven te zijn. Marianne Spronk werd knap derde.

Doordat AVA'70 op het laatste moment pas te horen kreeg dat er door de gemeente Oost-Gerle geen vergunning werd gegeven om op het terrein van de Zwarte Cross een parcours uit te zetten, moest er snel een nieuwe route uitgezet worden. Hierin slaagde de organisatie wonderwel, alleen het keerpunt werd als een minpunt ervaren. Doordat de laatste jaren de Zwarte Cross vaker voor problemen heeft gezorgd, lijkt het een logische keuze om na 27 jaar de Besselinkschans vaarwel te zeggen en ergens anders een wedstrijd te organiseren.

Dinxperlo lijkt hiervoor een aangewezen mogelijkheid, twee jaar geleden werd al een samenwerking met survivalvereniging Ropes&Running geopperd, zeker nu deze bloeiende vereniging over een prachtige eigen accommodatie beschikt. Medeorganisator Johan Assink sprak al van een “Grenslandloop”.

Bij de opkomst leek het wel alsof de jeugd alvast naar Dinxperlo was vertrokken, want helaas was er van die kant niet veel deelname.

De prestaties van de winnaars waren daarom echter niet minder groots, de 1km leverde de eerste overwinning voor Noch Dijkslag op, terwijl bij de meisjes Demi Muller de zege greep. Mark te Brake was op de 2km overtuigend de snelste, Maureen Wissing was eerste meisje.

Uitslagen Besselinkschans 29-07-2009:

6km mannen: 1-Dirk-Jan Demkes de Liemers 19:22, 2-Lars Duistermaat Archeus 19:42, 3-Gerrit te Grotenhuis Ropes&Running 19:48, 4-Edwin Wissema de Liemers 19:51, 5-Eric Demkes AVA'70 20:01, 6-Arjan Weijenborg AVA'70 20:30, 7-Gerrit Dijkslag AVA'70 20:35, 8-Rudi Spekschoor Marienvelde 20:58, 9-Wim Helmink Archeus 21:31, 10-Gerben Prinsen ASV Eibergen 21:44.

6km vrouwen: 1-Lisa te Molder RTA 23:15, 2-Chantal Klein Gunnewiek AVA'70 24:00, 3-Marianne Spronk Viktoria Goch 24:44, 4-Diana Luyrink ASV Eibergen 24:57, 5-Nicole Hoffman LV Groenlo 25:06, 6-Ingrid van Zolingen AVA'70 25:56.

1km meisjes: 1-Dewi Muller AV Argo 4:14, 2-Esmee Piek AV Argo 4:50, 3-Janiek Wolterinck de Kievit 4:55, 4-Anne Rewinkel Ulft  4:57.

1km jongens: 1-Noah Dijkslag AVA'70 3:57, 2-Robin Klompenhouwer Varsselder 4:22, 3-Stan Schreijer Enter 4:47, 4-Sietse Steentjes Enter 4:54.

2km meisjes: 1-Maureen Wissing Atletico'73 10:07.

2km jongens: 1-Mark te Brake AVA'70 6:49, 2-Bram Tolkamp AVA'70 7:22, 3-Noah Woeltjes AVA'70 8:11, 4-Tom Rewinkel Ulft 8:21, 5-Martijn Klompenhouwer Varsselder 9:25.