Mark Te Brake wint met overmacht in Dronten

Waar de meeste atleten nog genieten van hun rust na een druk baanseizoen, stond een delegatie jeugdleden van Ava’70 afgelopen zaterdag alweer aan de start voor de eerste crosswedstrijd van het seizoen. In Dronten (Flevoland), was de aftrap van de Gelders/Overijsselse crosscompetitie.

Mark te Brake (junior B) was de eerste atleet van Ava’70 die zijn spikes mocht onderbinden voor een cross van vier kilometer. Al snel na het startschot bleek er niemand te zijn opgewassen tegen het 16-jarige looptalent uit Aalten. Hij won de wedstrijd met een halve minuut voorsprong op zijn eerste concurrent. Met deze overwinning doet Te Brake goede zaken voor de competitie, die uit vijf wedstrijden bestaat.

Ruben Boekelder liet in het zonovergoten Dronten ook zien dat hij uit het goede hardloophout gesneden is. Veelwinnaar Boekelder (Junior D 2e jaars) kwam in de polder drie seconden tekort om de overwinning te grijpen, hij werd knap tweede. Ook het jongere zusje van Ruben, Esther heeft ondanks haar jeugdige leeftijd al ontelbare podiumplaatsen binnengesleept. In 2010 werd Boekelder in haar leeftijdscategorie zelfs Nederlands crosskampioene. In Dronten kwam ze niet verder dan een zevende plaats. in de zelfde wedstrijd kwam Hilde Kobus knap binnen in de middenmoot.

In zijn laatste jaar als pupil begon Jan Willem Kobus zijn cross seizoen met een plaatsje net buiten de top tien, hij werd elfde. Tim te Brake heeft een moeizaam sportief jaar achter de rug. Door wat problemen aan de luchtwegen wist Te Brake vorig seizoen niet de juiste vorm meer te vinden In Dronten was de oude Te Brake weer te zien, in een sterk bezette race werd hij vijftiende. Joep Tolkamp liep zijn eerste wedstrijd als junior, maar hier was weinig van te merken. Tolkamp hield zich met een achttiende plaats prima staande.

Op 12 november vindt op het sportcomplex van Papendal de tweede crosswedstrijd van het seizoen plaats. De overige wedstrijd zijn respectievelijk in Emmeloord (10 december, Harderwijk (14 januari), is tevens het Oost Nederlandse crosskampioenschap en de laatste wedstrijd is in Heerde op 11 februari. Hoewel de competitie officieel bekend staat als de Open Gelders/Overijsselse crosscompetitie vinden er twee wedstrijd plaats in Flevoland en geen enkele wedstrijd in Overijssel. Overigens zijn het goed georganiseerde wedstrijden, op variërende parkoersen, waarin iedere atleet in zijn eigen leeftijdcategorie loopt.