Zonnige tweede helft marathon Rotterdam

Waar de wereldtoppers voor het doorbreken van de zon binnen waren en zo onder ideale omstandigheden zelfs om het parcoursrecord konden sprinten hadden de AVA'70 toppers wel last van die zon. Hoewel Wim Tijs wel een behoorlijk vlakke marathon op de Rotterdamse straten neer kon leggen, gezien de omstandigheden een knappe prestatie. Gerrit Heersink kon zijn goede voorbereiding en mooie eerste wedstrijdhelft helaas geen vervolg geven in het tweede deel en zag zijn doel om onder de 3.30uur te finishen als sneeuw voor de zon smelten, maar met een mooie laatste kilometer op de Coolsingel werd de marathon toch met een goed gevoel afgesloten.

In de voorbereiding bleef Katja Demkes slechts zeven seconden van haar persoonlijk record af. Door de zonnige omstandigheden en de druk die erbij het moeten presteren altijd bij komt kijken lukte het nu niet om een pr te lopen, maar een tijd onder de 4.00uur is en blijft een mooie eindtijd.
Ze kwam net niet onder deze vier uur, maar Heidie Jentink liep een goede marathon en nam zo op gepaste wijze revanche voor haar eerdere uitvallen twee jaar geleden. De prestatie van Jentink krijgt extra glans doordat ze de laatste weken last van een blessure had en zo weinig kon trainen. Esther Wensink had last van geheel andere problemen, gedurende de laatste 12km zag Wensink met enige regelmaat haar maaginhoud op het wegdek belanden, waardoor een goede eindtijd kon worden vergeten.
De eerste 30km geven echter hoop om volgend jaar wel onder de fel begeerde 4.00uur te lopen, iets wat Wensink nu al vast van plan is!
Anke Korten liep haar eerste marathon voor AVA'70 en wist haar tussentijden mooi constant te houden.

Een aantal fanatieke AVA'70 supporters combineerde het kijken naar een top evenement als de Rotterdam marathon met het lopen van de 5 of 10km.

Uitslagen marathon: Wim Tijs 3:35:20, Gerrit Heersink 3:37:48, Katja Demkes 3:59:46, Heidie Jentink 4:04:10, Esther Wensink 4:18:46, Anke Korten in 4:28:41

10km: Henk Mengers 40:58, Wim Rensink 42:32, Theo Stronks 42:52, Jan Rademaker 43:15

5km: Geert Wevers 18:48

foto's Geert Weevers / Jet Klomp