Björn Demkes wint in snelle tijd

Waar het Björn Demkes vorige week nog niet lukte een tijd onder de 38 minuten neer te zetten, was het deze keer wel raak. Tijdens de derde wedstrijd van de 3dNb novembercross competitie liep hij een groot gedeelte van zijn race samen met clubgenoot Jan Wevers. In het laatste deel van de wedstrijd liet hij Wevers achter zich, en soleerde naar de overwinning op de tien kilometer. Zijn tijd was 37:41 minuten. Met nog één wedstrijd te gaan is Demkes de belangrijkste kandidaat om de competitie te winnen. Jan Wevers liep naar een prachtige tijd van 37:52 minuten. Ook Wevers zien we volgende week waarschijnlijk terug op het erepodium. Pascal Kolkman (41:03 min) werd op de tien kilometer derde. Kolkman had eerder die middag ook al deelgenomen aan de vijf kilometer. De snelle tijden die werden gelopen waren voor een erg groot deel te danken aan het mooie weer. Ook was het parcours een stuk minder drassig dan afgelopen week.

Marieke Prinsen kan de titel met nog één wedstrijd voor de boeg bijna niet meer ontgaan. Met haar 49:43 minuten won ze net als twee weken geleden de wedstrijd. Evelien Hillen was net als toen de nummer twee in Aalten. Zij dook met haar 51:11 minuten net niet onder haar tijd van afgelopen week. Annie Buesink hoopte op een tijd onder het uur. Dit was net iets te hoog gegrepen. Buesink liep haar tien kilometer in 1:00:15 uur.

Rudi Spekschoor uit Mariënvelde was oppermachtig op de vijftien kilometer. Bij afwezigheid van Eric Demkes kon Spekschoor onbedreigd naar de overwinning lopen. Spekschoor noteerde een tijd van 57:23 minuten. Zo snel werd er de afgelopen weken niet gelopen op deze afstand. Omdat Spekschoor niet aanwezig was bij de voorgaande twee wedstrijd, heeft hij geen kans om opgenomen te worden in het eindklassement. Hiervoor moet je minstens aan drie van de vier wedstrijd hebben deelgenomen. Godfried Wopereis (1:01:04 uur) is één van de deelnemers die wel wordt opgenomen in het eindklassement. In het tussenklassement moet Wopereis alleen Eric Demkes voor zich dulden. Maarten Hengeveld (1:02:08 uur) werd achter Wopereis de nummer drie. Ook in het tussenklassement bezet de uit De Heurne afkomstige Hengeveld de derde plaats.
De dames laten het dit jaar massaal afweten op de vijftien kilometer. Alleen Gaby Spangemacher uit Bocholt houdt de vrouwelijke eer hoog. Spangemacher was met haar 1:16:15 uur, ruim sneller dan afgelopen week.

Marcel Echers uit het Duitse Rhede verdedigd met nog één wedstrijd te gaan een voorsprong van een halve minuut op zijn directe concurrent Kevin Kugathasan. Echers nam direct vanaf het begin de leiding, en stond deze niet meer af. Kugathasan kon lang aanhaken, maar moest in de slotfase de handdoek in de ring gooien. Eicher dook als enige onder de 18 minuten. Zijn tijd was 17:57 minuten. Ava’70 atleet Kugathasan bracht een prachtige 18:05 minuten op de klokken. Deze tijd bewijst eens temeer over hoeveel talent hij beschikt. De derde plaats ging naar Koen Wellink. De uit Aalten afkomstige Wellink kwam niet ver achter Kugathasan binnen na 18:08 minuten. Bij de dames lijkt de meeste spanning uit de competitie wel te zijn verdwenen. De 15-jarige Jasmin Nieland uit Rhede volbracht haar vijf kilometer in 20:20 minuten. Met deze tijd liep ze haar concurrentes op ruime achterstand. Haar landgenoten Lucia Palm (22:18 min) en Karin Schlueter (22:38 min) kwamen nog het dichts in de buurt bij de ongenaakbare Nieland.