De 12e provincie voor Gerrit Dijkslag

In het Friese plaatsje De Blesse heeft Gerrit Dijkslag een mijlpaal in zijn hardloopcarrière bereikt. Dijkslag heeft nu in alle Nederlandse provincies een hardloopwedstrijd gelopen. Na dat hij een aantal jaar geleden in het zonnetje werd gezet omdat hij zijn vijfhonderdste wedstrijd had gelopen, geldt dit toch ook als een mooi hoogtepunt. In Friesland koos hij voor de tien kilometer. Omdat het plaatsje De Blesse zo klein was werd deze tien kilometer gelopen in negen kleine rondjes. Dijkslag had in deze rondes weinig verval en kon in het laatste gedeelte van de race nog wat atleten inhalen. Na negen rondes van iets meer dan een kilometer kwam hij over de finish in een tijd van 37:33 minuten. Dit leverde hem een achtste plaats op in het totaalklassement. Maar toch mocht Dijkslag het podium op. Hij eindigde als derde bij de mannen boven de 40. Tussen de deelnemers kwam hij ook nog wat oude bekenden tegen. Zo eindigde de nummer drie van de zomeravondloop in Winterswijk, Willen Kreulen deze keer net voor Dijkslag. Ook de 80-jarige Gerard Wolterink deed mee aan de wedstrijd of Friese bodem. Eerder deze zomer was deze ervaren atleet te zien tijdens de door Ava’70 georganiseerde Besselinkschansloop in Lichtenvoorde.