AVA’70 goed vertegenwoordigd in Warnsveld.
Elf AVA’70 atleten verdeeld over drie afstanden stonden zaterdag aan de start van de jaarlijkse Univé Stad en Land Hanzeloop.
Deze loop wordt georganiseerd door atletiekvereniging Hanzesport uit Zutphen, maar de start en finish van deze loop vinden plaats in het centrum van Warnsveld. Vijf AVA’70 atleten stonden aan de start van de halve marathon. Paul Waalders bewees over een goede vorm te beschikken, hij eindigde in een mooie eindtijd van 1:28:36 uur, hij werd met deze tijd vierde bij de mannen recreanten. Onder deze vijf atleten bevonden zich ook Wim Brinkman en Henk Lammers. Voor deze twee mannen was de Hanzeloop een voorbereiding op de marathon van Berlijn die over twee weken plaats vind. Brinkman kwam binnen in een tijd van 1:33:53 uur, met deze prestatie werd Brinkman negende in de klasse mannen 45. In dezelfde categorie werd Lammers vijftiende in een tijd van 1:43:24.

Björn Demkes ging net als drie andere leden van AVA’70 van start op de tien kilometer. Demkes die vaak goed presteert op de vijf of zes kilometer, liet zien ook over een zeer goede tien kilometer te beschikken. Demkes legde zijn tienduizend meter af in een tijd onder de 40 minuten, zijn tijd was 39:24 minuten. Hij werd met deze tijd knap derde bij de mannen recreanten. Theo Stronks die de laatste maanden over een zeer goede vorm beschikt, liep in Warnsveld al zijn tweede wedstrijd van de week. Het leek erop dat dit net iets te veel van het goede was. Stronks kwam binnen na 45:33 minuten en werd hiermee vijftiende bij de mannen boven de vijfenveertig.

Dit jaar was er ook een nieuwe afstand toegevoegd aan het programma, dat is de vijfduizend meter. Op deze afstand werden de kleuren van AVA’70 verdedigd door Geert Wevers en Gerrit Heersink. Wevers had zijn race zeer sterk ingedeeld, waar we normaal gewend zijn aan een snelle start van Wevers deed hij het nu iets rustiger aan in de beginfase. Maar met een sterke laatste kilometer kwam Wevers binnen in een tijd van 18:55 minuten en pikte hier een mooie podiumplaats mee, hij werd derde. Gerrit Heersink deed het tegenovergestelde van Wevers, hij ging als een raket van start maar moest dit in de slotfase lichtelijk bekopen. Na een knots gekke eerste kilometer van drie minuut twintig kwam Heersink uiteindelijk als zesde binnen in een tijd van 19:31 minuten.

Uitslagen Univë Stad en Land Hanzeloop 2009:
Halve marathon: Paul Waalders: 1:28:36 uur. Wim Brinkman: 1:33:53 uur. Henrie Drenthel: 1:38:40 uur. Joost Wichers: 1:40:13 uur. Henk Lammers: 1:43:24 uur.
Tien kilometer: Bjorn Demkes: 39:24 min. Henk Mengers: 42:28 min. Theo Stronks: 45:33 min. Henk Essink: 53:45 min.
Vijf kilometer: Geert Wevers: 18:55 min. Gerrit Heersink 19:31 min.

Dijkslag en Brachten Sterk tijden Berglauf Kleve.

In Kleve (Duitsland) net over de grens vond voor de derde maal de Berglauf van Kleve plaats. Zoals de naam al doet vermoeden moet er tijden deze zeven en een halve kilometer durende wedstrijd flink geklommen worden. Op het heuvelachtige parcours moet er ruim 200 meter hoogteverschil worden overwonnen. Sandra Brachten, lid van AVA’70 leek voor de start van de wedstrijd erg onder de indruk van dit parcours. Maar Brachten liep uiteindelijk een prima wedstrijd en knokte zich met een tijd van 39:54 minuten knap naar een derde plaats in haar leeftijdscategorie. Gerrit Dijkslag eveneens lid van de Aaltense atletiekvereniging vind dit de mooiste wedstrijd van de regio. Hij liep mede dankzij zijn goede parcourskennis een sterk opgebouwde race. Met een keurige tijd van 29:04 minuten werd Dijkslag knap twaalfde.