Een grote groep lopers staan klaar voor het startschot van de 5 en 10km ( foto: Geert  Wevers)

Dinsdag 8 juli jl. organiseerde AVA`70 de 2e Zomeravondloop van 2014 met start en finish op de eigen atletiekaccommodatie. De G.U.V. Zomeravondrun werd een hardloopevenement die vooral in het teken stond van de records. Nooit eerder in de geschiedenis viel er op de dag van de wedstrijd zoveel regen, al is dat een record, dat je liever niet meemaakt als organisatie. Desondanks kwam er een recordaantal deelnemers op de G.U.V. Zomeravondrun af, want na afloop bleek dat er maar liefst 288 atleten en atletes de finishlijn hadden gepasseerd. Er werd bijzonder hard gelopen op het natte, maar prima begaanbare parcours en dit leidde dan ook tot een recordregen aan P.R.`s.

Om 19.00 uur openden de meisjes tot en met 9 jaar het programma met hun race over 1000 meter op het complex van AVA`70. De jongste lichting passeerde maar liefst 3 keer het talrijke publiek en dat stimuleerde de talenten enorm. Marit Kleinbussink was met een prachtige tijd van 3,56 minuten de allersnelste van het stel, gevolgd door Annelot Posthumus. Norah Rusink completeerde het geelgekleurde AVA`70-podium. Bij de jongens ging de zege op de 1 kilometer naar de hardlopende voetballer Twan Meinen, die de voetballende hardloper Timo Westerveld op de tweede plek zag eindigen. Eva Bruil maakte bij de meisjes op de 2 kilometer haar favorietenrol volledig waar en won op overtuigende wijze. Plaatsgenote Rosa ter Hedde werd 2e, terwijl Floor Huls met de derde prijs aan de haal ging. Ook bij de jongens op deze afstand zegevierde een AVA-talent. Stan Prinsen was hier de allersnelste, terwijl Job Ligterink nog een mooie derde plek pakte.

Maar liefst 250 atleten en atletes stonden aan de start van de wedstrijd over 5 en 10 kilometer. Uit de hele regio en ver daarbuiten kwamen de deelnemers naar de G.U.V. Zomeravondrun om de vorm te testen of een nieuw persoonlijk record te lopen. Vanaf het begin ging het aan de kop gelijk bijzonder snel en dat was ook geen wonder, want er hadden zich meerdere hele goede lopers en loopsters aangemeld. Bij de Dames ging de zege op de 5 kilometer naar AVA`70-atlete Katja Demkes, die een ijzersterke race liep en finishte in 20,10 minuten. Bij de Heren scoorde Dirk-Jan Demkes een prachtige tijd met 16,07 minuten en trok de zege op fraaie wijze naar zich toe. Maar ook de directe achtervolgers, Gerben Schreurs, Jeroen Reintjes en Bjorn Demkes, die respectievelijk 2e, 3e en 4e werden, liepen een geweldige race onder de 17 minuten. Daarna volgde een heel lang lint met finishende deelnemers, die allemaal een prestatie van formaat leverden. Dat deed zeker ook Lars Duistermaat. De sympathieke atleet uit Winterswijk liep solo een geweldige wedstrijd op de 10 kilometer en liep de uitstekende tijd van 33, 21 minuten. AVA`70-loper Gerrit Dijkslag moest diep in de beugels om clubgenoot Erwin Wamelink voor te blijven en hield uiteindelijk een tel over voor de 5e stek. Net naast het podium eindigde Ingrid van Zolingen. Ze had 46,37 minuten nodig en werd daarmee 4e.

Hoofdsponsor G.U.V. stelde voor de podiumplaatsen bij de Heren en Dames op de 5 en 10 kilometer waardebonnen beschikbaar en de organisatie was uiteraard zeer blij met dit mooie gebaar.  De G.U.V.Zomeravondrun werd een prachtige doordeweeks hardloopevenement, dat een recordaantal deelnemers naar het nieuwe complex van AVA`70 lokte. Het nieuwe parcours zorgde voor de nodige complimenten aan het adres van de club, dat een beroep kon doen aan heel veel vrijwilligers, die alles in goede banen leidde.

De G.U.V. Zomeravondrun zal in deze vorm volgend jaar dan ook zeker een vervolg krijgen!

Foto's Geert Wevers weblog