RECORDREGEN  BIJ  CLUBKAMPIOENSCHAPPEN AVA`70

Zaterdag was het dan eindelijk zo ver…

Door Frank Roos
Op de nieuwe atletiekaccommodatie werkte AVA`70 voor het eerst haar clubkampioenschappen af en de verwachtingen waren vooraf hooggespannen. De rode ondergrond zou eigenlijk de nodige records op moeten gaan leveren, dus de atleten en atletes waren benieuwd hoe het in de praktijk zou gaan.

Even na 10.00 uur betraden de pupillen als eersten de baan en mochten het applaus van vaders, moeders, opa`s en oma`s in ontvangst nemen. Opvallend was daarbij, dat er al de nodige nieuwe leden van de partij waren en direct een mooie wedstrijdervaring op deden. Het hele peloton liep eerst een rondje, alvorens voorzitter Dave Posthumus het publiek welkom heette en de jonge talenten succes wensten met hun wedstrijdonderdelen. En toen begon het te regenen en het hield de hele dag niet meer op. De recordregen wist niet meer van ophouden…. De prestaties van de tientallen jeugdleden, die zowel loopnummers als ook technische onderdelen als balgooien, verspringen, hoogspringen en kogelstoten afwerkten, waren voortreffelijk. Menig P.R. sneuvelde en de strijd was bij de verschillende leeftijdscategorieën ongemeen spannend. Duidelijk was in ieder geval wel dat de nieuwe atletiekbaan garant staat voor hele goede prestaties. Nadat iedereen zijn 4-kamp had afgewerkt moesten de uitslagen worden berekend, voordat de nieuwe clubkampioenen bekend konden worden gemaakt. Naast de bekers voor de winnaars en winnaressen was er voor alle deelnemers een mooie medaille als aandenken aan deze prachtige en sportieve dag.

Na de lunch was het `s middags de beurt aan de junioren en de senioren. Daar waar de meeste jeugdleden de nodige wedstrijdervaring hebben met de technische nummers, bleek dit bij de senioren toch wel voor de nodige problemen te zorgen. Zo bleek bij het discuswerpen, dat er voor de omstanders best het nodige gevaar dreigde en dat het vangnet deze middag zijn naam alle eer aandeed. En landde de discus dan een keer binnen de geldige lijnen, dan stapte menigeen van genot vooruit de werpcirkel….ongeldige worp dus. Nee, dan ging het bij het kogelstoten al best wel een stuk beter. Alhoewel, het gebrul bij een geldige stoot zal best ergens goed voor zijn, maar de kogel is dan al lang en breed geland, dus levert het gekrijs feitelijk weinig op. Tenslotte stond er ook nog speerwerpen op het programma en ook dat is een verdraaid lastige discipline, waar verschillende technieken mogelijk zijn, met geheel wisselende resultaten. De junioren deden het wat dat betreft een stuk gedisciplineerder en serieuzer. Desondanks sneuvelden er ook bij de senioren zeker ook de nodige records, maar de eerlijkheid biedt te zeggen, dat daar naar alle waarschijnlijkheid geen bondscoach wakker van zal liggen.

Na een enorme strijd was het tegen half 5 de beurt aan de ronde-miss en ronde-mister om de medailles, de bekers en de kussen te bezorgen bij de juiste atleet en atlete. Bij de junioren zorgde dit, letterlijk en figuurlijk nog best voor de nodige spanning, bij de senioren bleek dit eigenlijk niet zo zeer het geval. Wederom bleek de titel bij de dames en heren in hetzelfde gezin terecht te komen en werd tweemaal het Lievelder volkslied gespeeld.

Foto's Geert Weblog

Foto's Davy Sleijsters