Sinds enkele jaren staat bij een aantal atleten van AVA van de lange afstandengroep de Galgenbergmarathon rood onderstreept in de loopagenda. Deze trainingsmarathon is een aantal jaren geleden opgezet door enkele enthousiaste lopers uit de omgeving van Veenendaal.
Aangezien de loop door het mooie maar beschermde bosgebied van de Utrechtse heuvelrug gaat, mogen er maar 80 deelnemers aan deze loop mee doen.
Het inschrijfgeld (wat minimaal is voor een marathon ) gaat naar het goede doel ,en dat was dit jaar : Alpe D Huzes groep Montchristo.
Op deze zaterdagmorgen om 7.15 vertrokken van af het AVA terrein : Marieke Prinsen, Bjorn Demkes Roel Somsen, Peter Kroesen, Gerrit te Lindert ,Wim Brinkman en de ervaren crack Henk Lammers richting Veenendaal.
Aangekomen bij Residence Rhenen waar om 9 uur de start is ,zien we al meer lopers ,waaronder Petra Domhof en Jet Klomp oud Ava leden en tegenwoordig horen beide dames bij de Nederlandse top wat betreft Ultralopen. Na een kop koffie ,worden de groepen ingedeeld, dit gaat puur naar eigen inbrengen naar de te lopen snelheid. Bjorn ,Peter en Wim starten in groep 1,Gerrit in groep 2 en Marieke ,Henk en Roel in groep 3. Marieke begint nu toch wel wat zenuwachtig te worden ,want het is immers haar eerste marathon.
Bij elke groep zijn een paar voorlopers die het tempo aangeven en gelukkig ook goed de weg weten. Onderweg kan men zelfs beslissen om over te stappen op een langzamere groep ,als blijkt dat het tempo toch te hoog ligt In totaal zijn er 5 verzorgingsposten ,waar je werkelijk bijna van alles kan krijgen ,banaan, koek drop ,chips, tukkoekjes en natuurlijk sportdrank of thee of zelfs cola
De route gaat van uit Veenendaal ,over de Utrechtse heuvelrug richting Elst en Amerongen, Leersum om van hier uit weer terug te gaan richting Veenendaal. Van hier uit gaat de tocht nu naar Rhenen, langs de Rijn ,waar we op eens worden getrakteerd op een enorm trap, die boven aan uit komt bij het oorlogsmonument, dan over de Grebbeberg ,om via Elst weer naar Veenendaal te gaan.
Veel bos en stevige heuvels kenmerken deze mooie marathon, waar het doel is om samen te genieten ,maar ook om samen aan te komen. Door de rustige manier van lopen heb je onderweg tijd genoeg om van de natuur te genieten ,maar ook om kennis te maken met je mede lopers.
Moe maar voldaan arriveren we na 4.30 uur weer bij het vertrek punt.Iedereen van onze groep heeft hem uitgelopen ,en Marieke was nog zo fit ,dat ze nog wel verder kon. Na een heerlijke kop soep en een welgemeend dank je wel aan de organisatie gingen we weer terug naar Aalten, met weer een ervaring rijker .
Namens iedereen: Wim