WEEKENDACTIVITEITEN AVA-ATLETEN

“LANG, LANGER, LANGST!”

Het 1e weekend van de herfstvakantie waaierde de AVA-colonne uit naar de diverse windrichtingen. Niet om louter om te relaxen, maar om deel te nemen aan de verschillende wedstrijden.

Op zondag vond de derde en laatste editie plaats van de herfstloop in Wehl. Bram Berkelder nam hier deel aan de 1500 meter en dit is een afstand, die langer is dan hij gewend is. De jonge pupil liet zich van de beste kant zien en pakte een prima derde plek.
Annie Buesink kwam al voor de derde keer op rij naar Wehl en wist de stijgende lijn in de eindtijden uitstekend door de trekken. Zondag kwam ze zelfs akelig dicht in de buurt van haar P.R. en finishte in 27,06 minuten op de 5 kilometer.
Ingrid van Zolingen wilde op de 10 kilometer niets aan het toeval over laten en had zowaar een (blanke) haas ingehuurd. Ondanks zijn gebrekkige voorbereiding leidde de huurling Ingrid op uitstekende wijze door het bos en hield haar uit de wind, die er niet was. Het tweetal kwam met een verdienstelijke tijd van exact 46 minuten over de finish.
Uitslagen derde herfstcross:
1500 meter : Bram Berkelder 6,49 minuten.
5 kilometer : Björn Demkes: 17,17 min. Frank Roos: 17,56 min. Geert
Wevers: 18,34 min. Rob Berkelder: 19,04 min. Gerrit
Heersink: 19,23 min. Gerrit Ormel: 20,08 min. Wim
Rensink: 20,20 min. Gerrit te Lindert: 20,50 min. Annie
Buesink 27,07 min.
10 kilometer : Heidi Jentink: 43,38 min. Ingrid van Zolingen: 46,00 min.
Erwin Wamelink: 46,00 min.
Nadat de einduitslag was opgemaakt bleek dat er maar liefst 6 AVA-leden een podiumplek hadden weten te bemachtigen!

Gerrit Dijkslag nam op zondag deel aan de Eurorun um den Wolfsberg in het Duitse Nütterden. Dijkslag werkt momenteel hard aan een comeback na een kaakoperatie en is al jaren deelnemer aan deze wedstrijd. Onze clubgenoot had zich ingeschreven voor de loop over 10 kilometer. Het parcours kende af en toe flinke hoogteverschillen en zorgden voor onregelmatige tussentijden. De laatste kilometers sloeg de vermoeidheid enigszins toe, maar Dijkslag knokte zich richting de finish. De eindtijd van 38,46 minuten leverde Dijkslag een 2e plek op in het klassement in de categorie M40 en daarmee was hij uiteindelijk zeer tevreden.

Op zaterdag waren Jan Wevers en Henrie Drenthel aanwezig in het Duitse Lengerich, waar het tweetal deelnam aan de 16e editie van de Teutolauf. De wedstrijd heeft een lengte van 29 kilometer en kenmerkt zich vooral door een zeer heuvelachtig parcours met een aantal flinke klimmen en scherpe afdalingen. Er was dus sprake van een heuse trailrun en Wevers en Drenthel gingen deze uitdaging vol goede moed aan. Onder prachtige, herfstachtige weersomstandigheden ging het duo op pad. Na 5 kilometer wedstrijd volgde een pittige klim en verloor Drenthel zijn kompaan uit het oog, om hem pas weer na de finish te begroeten. Ieder voor zich dus en dat is bij dergelijke wedstrijden ook heel gebruikelijk. Zowel Wevers als Drenthel liepen een prima opgebouwde race, waarbij het venijn eigenlijk nog in de staart zat. De laatste 2 kilometer kende een gemeen stuk vals plat, dat zelfs de ijzersterk lopende Wevers tot kalmte maande en hij een wandeltempo moest onderhouden.
Op een 73e positie kwam Wevers onder het finishdoek door in een tijd van 2 uur, 15 minuten en 29 seconden. Drenthel liep een ook een prima wedstrijd en had voor de 29 kilometer 2 uur, 38 minuten en 6 tellen nodig en eindigde als 366. Uitstekende prestaties van onze clubgenoten dus, in een deelnemersveld van ruim 900 zwoegende atleten en atletes. Moe maar zeer voldaan vertrok het duo dan ook weer huiswaarts.

Wim Brinkman was dit weekend het langste onderweg, want onze clubgenoot nam deel aan de marathon van Amsterdam. Na maanden van voorbereiding was Brinkman klaar voor de 42 kilometer in en rond de hoofdstad. Brinkman startte om 09.30 uur onder uitstekende loopomstandigheden vanuit vak 3. Halverwege kwam Wim door in de richttijd van 1 uur en 40 minuten en probeerde iets te versnellen. Deze tactiek brak hem feitelijk rond de 30e kilometer een beetje op en eiste zijn tol. De kilometers leken steeds verder uit elkaar te liggen en het echte gevecht moest toen beginnen. Brinkman toonde echter een flinke dosis karakter en via het Vondelpark kwam het Olympisch Stadion weer in zicht. Het machtige gevoel van het passeren van de historische poort richting de finish gaf hem en enorme dosis power en uiteindelijk stond de klok voor Brinkman stil op 3 uur, 28 minuten en 36 seconden. Een welverdiende medaille was zijn deel en na een opfrisbeurt kon Wim met een tevreden gevoel nagenieten van het fantastische evenement, waar hij veel van zichzelf moest vragen en door zijn prestatie en karakter vele duizenden deelnemers achter zich liet!