Wat hebben Esther Boekelder, David Spiro en Tom Baak met elkaar gemeen? Alle drie namen ze deel aan de Intratuinloop, de Walfortloop en de Zomeravondloop en ze wonnen. Een knappe prestatie van het trio, zeker gezien het feit, dat de wedstrijden gekenmerkt werden door een groot deelnemersveld. Het hoge tempo dat het drietal aan de dag legde, bleek voor de tegenstanders telkens (veel) te machtig!

Typisch Hollands zomerweer en een groot en veelzijdig aantal deelnemers en deelneemsters, vormden de ingrediënten voor een succesvolle editie van de Zomeravondloop. Lopers en loopsters uit de regio, maar ook uit Nijmegen, Diepenveen en het Duitse Vreden, hadden de weg naar de Hamelandbaan gevonden en hebben de wedstrijd gebruikt, om de vakantiekilo`s te slijten of de vorm te testen. Dat de huidige accommodatie van AVA`70 een dergelijke grote toeloop eigenlijk niet aankan werd bij de start van de 6 en 10 kilometer weer overduidelijk. Rijendik stonden de atleten en atletes te wachten op en ook naast de baan. Toen het hele pak werd weggeschoten, was het dan ook dringen geblazen en bleek het een hele toer, om netjes op de asfaltbaan te blijven. Nadat de aanloopronde was volbracht en de accommodatie werd verlaten, was het voor de meesten pas mogelijk echt een lekker ritme te pakken. De koplopers hadden hier schijnbaar weinig hinder van en kozen direct het hazenpad. AVA-lid Arjan Weijenborg snelde als eerste de Walfortlaan in bij de 6-kilometerloop en kon het tempo uitstekend vasthouden. Toch bleef de nummer 2, Marco Rutgers, lang in het spoor en kwam in het zicht van de finish nog akelig dichtbij. Weijenborg liet zich echter niet verrassen en trok de overwinning naar zich toe.  Bij de Dames viel er een Duitse overwinning te vieren. Zerline de Boer uit Vreden is een veelgeziene loopster in de regio en bleek in uitstekende vorm. Met veel machtsvertoon passeerde ze als eerste het finishdoek. AVA-loopster Heidi Jentink werd knap vierde in 26,35 minuten.
Bij de 10 kilometerloop voor Heren ging Tom Baak als favoriet van start en hij maakte die rol helemaal waar. In een uitstekende kadans liep de Winterswijkse atleet door het fraaie buitengebied en verbeterde uiteindelijk zijn persoonlijke record op deze afstand met 23 seconden. Met een eindtijd van 36,17 minuten bleef hij de nummer twee van de wedstrijd, Freddy Dekker uit Lichtenvoorde ruim een minuut voor. Na haar verblijf in Canada verscheen AVA`70-atlete Chantal Klein Gunnewiek fris aan de start. Omdat ze niet wist, hoe ze er na de vakantie precies voor stond, ging de Lichtenvoordse rustig van start, maar kwam al snel op kop te lopen. Een versnelling aan het einde van de wedstrijd, bracht haar in een tijd van 47,08 minuten bij de meet.
Bij de jeugdloop over 1 kilometer was de overmacht van AVA-talent Esther Boekelder overduidelijk. In gestrekte draf legde ze de 1000 meter af en tegen het hoge tempo kon zelfs geen jongen tegenaan. Lenn Postumus bleef met een achterstand van 20 seconden nog het dichtst in de buurt. Archeus-atleet David Spiro is een klasse apart en liet dit op de 2 kilometer zien. In een prachtige stijl pakte hij de winst in een schitterende tijd van 6,08 minuten. Op gepaste afstand werd de 3 jaar jongere AVA-loper, Ruben Boekelder fraai tweede.

De organisatie kijkt met grote tevredenheid terug op het verloop van de serie avondlopen. Bij de drie wedstrijden, de Intratuinloop, de Walfortloop en de Zomeravondloop, verschenen in totaal meer dan 600 atleten en atletes aan de start. Daarmee is het succes van de serie avondlopen meer dan aangetoond en zal in de zomer van 2012 dan ook zeker weer op de loopkalender komen te staan!

Foto's Geert Wevers