Eric Demkes loopt onbedreigd naar de overwinning

Hoewel de totale afstand vijftien kilometer bedroeg, was het al zeer snel duidelijk dat Ava’70 atleet Eric Demkes de eerste wedstrijd van de 3dNb crosscompetitie op zijn naam zou schrijven. Demkes was op het kletsnatte parcours goed voor een prachtige tijd van 58:17 minuten. De 26-jarige Jan Otter uit Vriezeveen bleef nog enigszins in het spoor van Demkes, hij liep zijn vijftien kilometer in 59:37 minuten. Godfried Wopereis (1:02:21 min) werd in de wedstrijd die zijn start en finish bij de Rinkampsbulten had de nummer drie. In tegenstelling tot de al snel besliste wedstrijd bij de mannen, maakten de dames er een zeer spanende strijd van. De Duitse Gaby Spangemacher (1:21:03 min) bleef haar land en clubgenote Birgit Vering (1:21:04 min) maar één tel voor. Ook de nummer drie kwam uit Duitsland. Dit was Suzanne Lankes (1:26:18 min) uit Rhede.
Marieke Prinsen won in Aalten de wedstrijd over tien kilometer. Prinsen die vorige week nog een prima halve marathon in Doetinchem liep, pakte in Aalten de overwinning met een tijd van 50:42 minuten. Evelien Hillen, net als Prinsen lid van Ava’70 werd met haar 51:12 minuten knap tweede. Ver achter dit duo van Ava’70 werd de Bocholtse Maria Demming derde. Jan Wevers kwam op de tien kilometer net te kort voor de overwinning. Wevers (39:16 min) zag alleen Gerton Prinsen uit Eibergen eerder over de streep gaan. Prinsen won de eerste van in totaal vier novembercrossen in een tijd van 39:05 minuten. Denis Woeltjes (41:37 min) werd op het modderige parcours derde.

Net als op de tien kilometer won ook op de vijf kilometer een atlete van Ava’70. Dit was Ingrid van Zolingen. Van Zolingen liep een groot deel van haar wedstrijd samen met clubgenoot en steun en toeverlaat Marco van Rijs. Ze won de wedstrijd met een prima tijd van 23:10 minuten. Karin Schleuter (23:20 min) uit Vreden (Duitsland) kwam tien seconden later over de streep. Berendien Luiten uit Aalten werd met de tijd van 23:26 minuten derde. Lars Duistermaat en Gerben Schreurs maakten bij de mannen vooraan de dienst uit. Duistermaat vertrok met een razendsnelle eerste kilometer van 02:57 minuten. Schreurs leek halverwege de wedstrijd weer terug te komen, maar Duistermaat was met een geweldige tijd van 16:59 minuten toch de snelste. Schreurs nam genoegen met een keurige 17:18 minuten. De derde plaats ging naar Mark te Brake. Het 15-jarige talent uit de stal van Ava’70 moest het van zijn trainer ‘rustig aan’ doen. Deze trainingswedstrijd resulteerde des al niet te min in een toptijd van 18:24 minuten. Ook de nummer vier Kevin Kugathasan is een jeugdige atleet van Ava’70. Hij dook met zijn 18:56 minuten net onder de negentien minuten grens.

De volgende drie wedstrijden vinden plaats op de komende zaterdagen van november.