foto: Geert Kobus

Naar Dronten voor 1e wedstrijd Gelders/Overijsselse crosscompetitie.

Zaterdag stond alweer de 1e crosswedstrijd op het programma
In het verre Dronten werd de 1e wedstrijd van de Gelders/Overijsselse crosscompetitie georganiseerd.
Een 13-tal AVA atleten vertrok al vroeg en na een ware survival tocht werd de start van de wedstrijd in het Spijkbos bereikt.
Om er te komen moest er eerst vanaf Elburg een tiental km worden omgereden omdat er een weg afgesloten was, via enkele spekgladde met klei besmeurde weggetjes kwamen we in de buurt van het bos waar het parcours was uitgezet, daarna moest er nog zo’n 500 m worden gesurvivald om de start te bereiken. Een deel van dat pad was zo glad dat bij een klimmetje verschillende mensen al languit in de klei gleden of op handen en voeten deze hindernis namen.
In tegenstelling tot wat je verwacht in de polder lag er een prachtig crossparcours rondom enkele vijvers in een bos waarin ook de nodige hellinkjes niet ontbraken. In het parcours waren ook 2 stukken zandstrand opgenomen wat het extra zwaar maakte.
De AB junioren beten het spits af.
Arjan Weijenborg moest meteen in het begin de koplopers al laten gaan maar handhaafde zich keurig achter dit groepje en finishte als 5e.
Voor Daan Houwers en Maarten Heersink was dit de eerste wedstrijd die ze als B junioren liepen. Zij hebben net de overstap gemaakt vanaf de C junioren.
Beiden liepen, tussen deze veelal al wat oudere jongens, een goede wedstrijd, Daan kon in de laatste ronde zelfs nog flink versnellen en zo nog een plaatsje naar voren schuiven.
Ze werden resp. 8e en 10e
Daarna was het de beurt aan Tom Wevers en Erwin Wamelink.
Zij hebben inmiddels afscheid genomen van hun junioren tijd en startten nu tussen de grote mannen. Beiden kozen voor de middenafstand, zij liepen de 4 km. Ze konden niet meedoen om de eerste plek, dat hadden ze ook niet verwacht. Erwin werd 7e . Tom had de laatste ronde nog een knappe dame als haas maar dat kon hem motiveren tot een laatste versnelling. Hij finishte als 9e.
Daarna waren de jongeren aan de beurt.
Bram Tolkamp en Tim te Brake zijn allebei goede lopers en dat lieten ze ook zien. Bram werd 6e en de 1 jaar jongere Tim eindigde op een mooie 13e stek.
Esther Boekelder deed het weer als vanouds goed en finishte als 3e bij de meisjes pupillen B. Ze kwam 3e seconden na de winnares over de streep en kwam dus net iets te kort voor de winst. Broer Ruben deed het ook prima. Hij pakte in zijn wedstrijd een mooie 4e plaats.
Voor Jan Willem Kobus was het de 1e keer dat hij op dit niveau aan een wedstrijd mee deed en hij was dan ook wel een “betjen zenuwachtig” maar ondanks of misschien wel juist dankzij deze gezonde spanning liet hij zien een mooie toekomst als hardloper tegemoet te gaan. Hij finishte voorin de groep als 8e. Datzelfde geldt voor Leonie Elburg. Zij haalde een 13e plaats bij de pup A2.
Teun Houwers en Bart Elburg gingen in de allerlaatste groep van start voor hun 2 km. Zij maakten er een wedstrijd in een wedstrijd van en na 2e rondes zwoegen door het zand en de modder zat er precies 1 sec verschil tussen hen terwijl ze ook nog mooi midden in het deelnemers veld finishten, Teun werd 14e en Bart 15e. In november wordt de 2e loop voor deze competitie gehouden.

Meer foto's Geert Kobus