Zaterdag 5 november was het dan eindelijk zo ver! Na maanden van voorbereiding kon de Boekeldercrosscompetitie van start gaan op de nieuwe locatie. De organisatie had een prachtig selectief parcours uitgezet voor alle wedstrijdonderdelen in het buitengebied van Dale. Bij het Romienendal was een fraai ingerichte start- en finishlocatie gebouwd, waar de talrijke supporters de wedstrijd prima konden volgen. De nieuwe tijdregistratie van AVA`70 vormde tevens een primeur en het was dus in verschillende opzichten spannend hoe deze eerste wedstrijddag zou gaan verlopen.

Om 13.00 uur beten de jongste talenten de spits af voor hun race over 1000 meter. Na de start gingen de kids al vrij snel over een zware strook bouwland, gevolgd door een zandpad en een slootrand. In het zicht van de haven, moest er ook nog eens worden gesprongen over strobalen en een balk, voordat uiteindelijk de finish werd bereikt. Bij de jongens liet Tim Houwers zien, dat het parcours hem prima lag, want hij pakte een mooie 2e plek. Julian van Erkelens werd op korte afstand derde. Bij de meisjes sprong Isa Grevink sierlijk over de hindernissen en finishte als derde. Tien minuten later was het de beurt aan de oudere jeugd voor de run over 2 kilometer. Dat betekende dus twee maal alle obstakels onderweg en dus een flinke aanslag op het gestel. Bjorn Rossel was uitstekend op dreef en was in een felle eindsprint zijn naaste concurrent nipt te snel af. Bij de meisjes pakte Daan Berkelder een fraaie derde plek.

Om half 2 gingen de atleten en atletes van start voor hun wedstrijd over 5, 10 of 15 kilometer. De organisatie had een prachtige ronde uitgezet van 5000 meter, bestaande uit zandpaden, grasstroken en als scherprechter de Robert Gesinkbult. Het veelkleurige lint van lopers dat zich direct na het startschot vormde, leverde een prachtig plaatje op voor de toeschouwers. Hier hadden de atleten echter geen oog voor, want die moesten gelijk vol aan de bak. Er werd aan de kop kiezelhard gelopen, maar AVA`70-atleet Stan Prinsen bleef goed in het spoor en klokte een sterke tijd van 18,13 minuten, goed voor de 5e plaats. Bij de Dames was het Linde Klein Nibbelink, die zich voorin liet zien. De jonge Bredevoortse atlete eindigde knap als 2e.  De deelnemers aan de 10 kilometer moesten twee keer rond en Tim te Brake eindigde daarbij net naast het podium op een 4e plaats. AVA`70-atlete Cindy Brussé toonde bij de Dames aan, dat ze een maatje te groot was voor de overige atletes. Hoewel ze momenteel niet in topvorm verkeert, noteerde ze toch veruit de snelste tijd. Lisa te Molder is in voorbereiding op de najaarsklassiekers en liet bij de 15 kilometer zien, dat dit voor haar mooie wedstrijden gaan worden. Ze liep naar een prima tijd van 1 uur en ruim 3 minuten op het zware parcours. Björn Demkes is na een blessure op de weg terug en liep uiterst ontspannen naar de finish in een fraaie eindtijd van 58,58 minuten. Wouter Raben werd knap tweede op deze langste afstand.

De organisatie mocht maar liefst 416 atleten ontvangen op de nieuwe locatie en was uiteraard bijzonder blij met dit aantal. Het was bijzonder aangenaam vertoeven bij het Romienendal, waar het publiek prachtige prestaties te zien kreeg. Komende zaterdag zal er ongetwijfeld fanatiek gestreden worden om de gescoorde tijden van de eerste editie van de Boekeldercross te verbeteren!

Link naar Uitslagen en Foto's