Gerdie en Lianne toppers in Run Bike Run 2015

AVA`70  MAAKT  SPORTIEF  UITSTAPJE

Normaal gesproken zijn de activiteiten bij AVA`70 gericht op het hardlopen en andere atletiekonderdelen. De 2e zaterdag van oktober staat echter volgens traditie in het teken van de Run-Bike-Run en waren de leden uitgedaagd om deel te nemen aan dit sportieve uitstapje. De organisatie had speciaal voor deze jubileumeditie een extra onderdeel aan het programma toegevoegd, namelijk de mini-triathlon.  Na een wekenlange voorbereiding was de wedstrijddag eindelijk aangebroken. Veel bespiegelingen gingen aan de meeting vooraf en waren de favorieten bekend, al lagen de outsiders op de loer om toe te kunnen slaan. Met name een illuster dameskoppel had geen halve maatregelen genomen en waren net terug van een dagenlang trainingskamp op een geheime locatie, waar de puntjes op de i waren gezet. Een kleine 40 atleten en atletes meldden zich op 10 oktober om 13.30 uur bij de Slingeplas in Bredevoort voor de warming-up van het sportspektakel. Voor de start werden de deelnemers nog van de spelregels van het evenement op de hoogte gebracht door chef d`organisation, Erwin Wamelink. Het eenvoudige startsignaal dat volgde was tekenend voor de ogenschijnlijk ontspannen en relaxte sfeer bij de dappere strijders, maar met name de triatleten renden toch wel met een beetje angst en beven in de richting van het eerste onderdeel. De temperatuur van het zwemwater haalde net de grens van toelaatbaarheid en de oerkreten die volgden waren dan ook zeer begrijpelijk. En waar de zwemmers links af gingen, vertrokken de duatleten rechtsaf voor hun eerste looponderdeel. De strijd barstte in feite pas echt los bij het fietsen, voor beide groepen het tweede onderdeel. Bloedstollend hard stoven de atleten en atletes met hun tweewielers over het parcours en met name de passage in de wisselzone was spectaculair voor het aanwezige publiek. De aanmoedigingen waren talrijk en gaven de Avajanen weer voldoende spirit voor de volgende ronde. De wedstrijd werd besloten met het looponderdeel en hier zou bepaald gaan worden, wie in aanmerking zou komen voor een podiumplek en de eeuwige roem. Achter elkaar kwamen de deelnemers over de finish en lieten zich vermoeid, maar voldaan in het gras vallen. Uiteraard konden de toeschouwers de tomeloze inzet van de krachtpatsers wel waarderen. Na afloop van het sportieve gebeuren trok de jury zich terug, om zich te beraden over de uitslag. Er waren immers wat overtredingen geconstateerd, die feitelijk niet door de beugel konden, maar enige voorzichtigheid bij de straffen was geboden, gezien het licht ontvlambare karakter van deze en gene. Organisator Erwin Wamelink nam de microfoon ter hand in het bomvolle clubhuis van AVA`70 en presenteerde op uiterst stijlvolle wijze de ceremonie protocollaire. Om problemen te voorkomen, was er voor alle deelnemers in ieder geval een fijne prijs beschikbaar, maar daarnaast waren er ook nog tal van ludieke en bijzonder waardevolle presentjes, voor winnaars en bijna winnaars.

Volgens de jury kunnen de volgende clubhelden zonder meer als eervolle AVA`70-clubkampioenen genoemd worden:

Triathlon:
Heren: Tim te Brake
Dames: Lianne ter Haar en Gerdie Deunk (zelfs een fotofinish kon geen duidelijke winnares aanwijzen).

Duathlon:
Junioren: Ruben Boekelder
Heren: Dirk Vreman
Dames: Inez Balke

De wedstrijd kende overigens ook nog een opmerkelijke primeur, die de organisatie niet wenste te straffen, maar die zeker in de evaluatie zal worden meegenomen. Ingrid van Zolingen en Marco van Rijs, namen als duo deel, wonnen op glorieuze wijze, maar maakten op het fietsonderdeel afwisselend gebruik van een E-bike. Het feit dat ze hiermee in de prijzen vielen, betekende zeker dat het koppel een hoge gunfactor hadden bij de jury, want waar de rest zich het apezuur fietste, konden deze beide sportievelingen genieten van de vrije natuur.

Na de prijsuitreiking konden de sportievelingen onder het genot van een drankje nog napraten en de calorieën aanvullen met een uitgebreide sportmaaltijd!

De 16e editie van de Run-Bike-Run heeft in ieder geval duidelijk gemaakt, dat AVA`70 bulkt van het sporttalent en dat het sportieve uitje zonder meer als een zeer geslaagde activiteit de boeken in gaat.

Fotoalbum Dick Lubbers
Fotoalbum Geert Wevers Weblog